11 mars 2016

Nöt och chokladfudge




Fredag och strålande sol
Idag är det verkligen vårigt och härligt och jag blev så sugen på att börja planera och fixa i trädgården!
Har lite grejer kvar att måla och göra klart inne först, men sen så!
 
 
Jag ska också påskpynta lite grann hemma, eller i alla fall ta in lite påskris och få lite vårkänsla. Vi ska inte vara hemma över påsk så jag får fixa lite innan.
 
 
Men idag tänkte jag tipsa om ett så smidigt och gott godis!
 
 
En liten hälsosammare variant av fudge. 

 
 
 
 
 
 
 
Nöt och chokladfudge
 
2 dl mandelsmör eller jordnötssmör
3/4 dl kakao
1/2 dl kokosolja (utan smak)
1 tsk vanilj
3/4 dl lönnsirap eller vanlig sirap
1/2 tsk flingsalt
 
 
Mixa ihop allt i en matberedare till en slät massa. Lägg plastfolie på botten av en form och platta ut smeten. Frys i minst en timma. Ta ut och skär till lagom stora fyrkanter. Förvara i frysen.
 
 
Jag har alltid gjort den här fudgen med jordnötssmör men receptet är egentligen med mandelsmör.





 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar